For selvom Rasmus Kolbe stadig trækker på mange af de færdigheder, han tillærte sig på kommunikationsdesign-uddannelsen fra Designskolen i Kolding, er det helt andre kompetencer, som i dag præger Lakserytterens travle arbejdsliv.
 ”Kreativitet og innovation opstår, når vi blander viden og kombinerer forskellige ting, vi har lært. Jeg har f.eks. både lært ting på min uddannelse på Designskolen, lært andre ting da jeg gik på billedskolen i Horsens og lært nye ting af at lave snapstories. Alle de kompetencer bruger jeg i mit arbejde som influencer,” siger Rasmus Kolbe

Brug uddannelsen kreativt

Rasmus Kolbe mener, at uddannelse er en god ting, men også man skal 'tænke ud af boksen' i forhold til, hvordan uddannelsen efterfølgende skal anvendes i arbejdslivet. For det er slet ikke sikkert, at en uddannelse rammer helt plet i forhold til at beskæftige sig med det, der interesserer én, mener Rasmus Kolbe. ”Min egen uddannelse udi kommunikationsdesign handler i bund og grund om at finde løsninger på udfordringer. Og den tilgang til indhold på sociale medier, der er mit kerneområde, kan jeg stadig benytte, selvom jeg arbejder med nogle helt andre ting, end uddannelsen konkret er målrettet.”

Influencing kræver skills

Lakserytteren er en såkaldt influencer, der med sine mange følgere på de social medier har bygget en forretning op omkring ’brandet’ Lakserytteren. Han har bl.a. skabt større engagement og hjulpet mange store virksomheder med at være repræsenteret på de sociale medier. Rasmus Kolbe sammenligner det at være en influencer med en tv-studievært. Et erhverv man ikke alene kan lære sig ved at være uddannet på journalisthøjskolen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Lakserytteren


FOTO: Lakserytteren


Personlighed og skills kombineres med uddannelse

”Man bliver ikke en dygtig tv-vært, blot fordi man er uddannet journalist. Man skal have en drivkraft, noget man brænder for og gerne vil. Som tv-vært kræver det gode ideer, en personlighed og nogle ’skills’, der handler om at brænde igennem skærmen og kunne formidle informationer på en troværdig måde, siger Rasmus Kolbe, der selv har lært at håndtere influence-erhvervet ved at prøve sig frem og benytte alle de nye tendenser, som hele tiden opstår i branchen. ”Min uddannelse bidrager til mit arbejdliv, men kreativiteten og produktionen af indhold på nye måder kommer alle også andre steder fra. Mit arbejder handler bl.a. om at prøve nye teknologier og ideer af, og dem kan jeg ikke lære på en uddannelse. Det er ’learning by doing'," siger Rasmus Kolbe.

Gode råd til influenceraspiranter

Rasmus Kolbe oplever, at mange stadigvæk ikke anser influent-marketing som et egentlig arbejde. Han er langt fra enig.
”Det er hårdt arbejde og en levevej som alle andre erhverv. Men der findes jo ikke en uddannelse, som gør én til influencer, så for dem, der gerne vil gå den vej, er det bare at komme i gang, lære af sine fejl og ikke mindst af sine bedrifter.”

Rasmus Kolbe giver disse råd med på vejen til unge:

  • Brug din uddannelse som styringsredskab - evt. som den niche, du ved noget om.
  • Kast dig ud i det. Hellere i dag end i morgen.
  • Brug meget tid på dine følgere, også selvom du i starten ikke har så mange.
  • Sæt dig ind i, hvordan algoritmerne på de sociale medier udvikler sig, så du kan navigere efter det.