3 gode råd fra Per

  1. Følg dine interesser
  2. Få en solid fundering i matematik og fysik (det kan man altid få brug for)
  3. Vær villig til at tage de uforudsete chancer, som kommer undervejs!

Da Per Christensen som helt ung påbegyndte sin uddannelse, stod der ikke Pixar, USA og computergrafik i kortene. Målet var at blive Elektroingeniør. Undervejs mødte han dygtige undervisere på forkant med udviklingen. Han skrev speciale inden for datalogi, men lavede også et projekt om computergrafik - et såkaldt ray tracing program.

"Det pegede mig mod det sted, jeg befinder mig nu. Jeg vidste, at man på DTU kan man studere mange forskellige emner, og først senere i forløbet beslutte præcis, hvilken retning man vil fordybe sig i. Samtidig har jeg altid været vild med tegneserier og tegnefilm, og special effects som i for eksempel Star Wars, så man må sige, jeg er endt på den rigtige hylde.”

Softwareudvikling i USA

Per Christensen lavede afgangsprojekt sammen en medstuderende. Da de var ved at være færdige, spurgte deres vejleder, om de havde overvejet at fortsætte med en Ph.D og/eller at tage til USA og studere?  

”Han gav os masser af gode råd og vejledning og en god anbefaling, og så tog vi til USA.  Vi var igen heldige med at finde gode vejledere og jeg endte med at skrive min Ph.D afhandling om computergrafik, det fagområde, jeg nu arbejder med til daglig.”

Vinder af teknisk Oscarstatuette

Den tekniske Oscar, Per Christensen vandt i 2010 (For animationsfilmen 'Up') var for udvikling af en effektiv metode til at beregne mat indirekte belysning, dvs. lys, som reflekteres fra eksempelvis en mat væg eller et gulvtæppe.

”Når filmens historie er skrevet, dialogen optaget, scenerne modelleret, belyst og animeret, er sidste trin at beregne alle de billeder, en animations-film består af.  Hvert billede består af flere mio. farvepixels, og der er 24 billeder per sek. i en film, så der skal beregnes en frygteligt masse farver for en hel animations-film.”

Per Christensen er del af det team, som udvikler det program, der bruges til at beregne pixelfarverne.  Der indgår en masse matematik og fysik i beregningerne, mens der er behov for en del datalogi til for at få det hele til at køre effektivt og korrekt.