”Jeg har altid været meget interesseret i matematik og det at tænke logisk, men jeg var slet ikke på sporet af, at det kunne bruges i forbindelse med en uddannelse inden for softwareudvikling,” siger Nanna Marcher.

Som mange andre unge var Nanna Marcher efter gymnasietiden i tvivl om, hvilken uddannelse som appellerede mest til den akademiske ambition og drømmen om et spændende arbejdsliv i fremtiden. Tvivlen gjorde faktisk, at Nanna Marcher besluttede at forlænge sit sabbatår som au pair i Maryland i USA med et år mere tilbage i Danmark.   

”Jeg besluttede i 11. time efter mit år i USA at arbejde som lærervikar i et år, fordi jeg ikke var helt sikker på, hvad jeg ville læse. Men efter en samtale med en studievejleder, som anbefalede mig at kigge på uddannelsen BA i softwareudvikling og et besøg på studiet, som studerende for en dag, var jeg ikke længere i tvivl. Desto mere jeg undersøgte om uddannelsen, desto mere sikker blev jeg. Studievejlederen åbnede virkelig mine øjne op,” fortæller softwareudvikleren in spe og den tidligere gymnast fra Sorø, Nanna Marcher.

Mange jobmuligheder

Da Nanna Marcher mødte op på første dag af den femårige uddannelse som softwareudvikler, fandt hun hurtigt ud at, at hun hverken var den eneste pige eller ene om aldrig at have skrevet en eneste linje kode før. Faktisk peger uddannelsen som softwareudvikler i mange retninger, der giver meget forskellige jobmuligheder.

”Før jeg startede på uddannelsen, var jeg ikke så bevidst om, hvor meget digitaliseringen fylder og betyder i vores hverdag. Men IT hjælper faktisk hver dag rigtig mange mennesker med at få et bedre liv. Det er alt fra cancerpatienter til forretningsprocesser i erhvervslivet. Så det er virkeligt mangfoldigt, hvor mange forskellige muligheder, der er at arbejde med,” siger Nanna Marcher.

Mangfoldige opgaver

En uddannelse som softwareudvikler giver ikke bare mange muligheder i forskellige brancher. Uddannelsen lærer også de studerende at arbejde med en bred pallette af både hårde og bløde funktioner, som alle relaterer sig til softwareudvikling.

”Jeg er på mit andet semester, men jeg kan allerede nu se, hvordan især projektopgaver kræver, at vi tager stilling til, hvilke kompetencer og interesser, som skal til for løse opgaven,” siger Nanna Marcher.

Alle aspekter af digitaliseringen

Som eksempel nævner hun bl.a., at nogle er dygtige til at arbejde med back-end af IT-systemer og beskæftige sig med den helt konkrete kodning af IT-programmerne, mens andre er bedre til at varetage front-end og at vurdere brugervenligheden.

”Det er rigtige mange jobmuligheder som softwareudvikler, og alle kompetencer kan bruges. Det gælder uanset, om man er bedst som konsulent og trives med at arbejde med mennesker, eller man hellere vil sidde at kode programmerne. Det handler i bund og grund om, at en uddannet softwareudvikler forstår alle aspekter af digitaliseringen,” siger Nanna Marcher, der selv lige nu er mest interesseret i brugeroplevelsen.

Samfundsengagerede studerende

Det er måske ikke samfundsengagement, man først tænker på, når samtalen falder på softwareudviklere. Men Nanna Marcher fortæller om flere studenterdrevne initiativer, som rækker noget længere ud i samfundet end den ellers berygtede fredagsbar. Selv er Nanna Marcher aktiv i at arrangere ”Coding Café” for piger, som gerne vil lære mere om softwareudvikling.

”Der er kommet mange flere piger, som gerne vil uddanne sig som softwareudvikler, men vi har stadig behov for, at flere piger får kendskab til uddannelsen. Derfor arrangerer vi forskellige arrangementer som f.eks. Coding Caféen, hvor piger kan blive introduceret til softwareudvikling,” siger Nanna Marcher.

God stemning og bred uddannelse

Nanna Marcher opfordrer i det hele taget alle til at undersøge mere om en uddannelse som softwareudvikler, og hun håber at åbne andres øjne på samme måde, som hun selv oplevede det.

”Det er mange, der ikke helt ved, hvor bred uddannelsen er. Men jeg kan kun opfordre til undersøge det selv gennem f.eks. besøgsdage, hvor man også vil opleve den gode stemning, som vi softwareudviklere kan skabe. Man kan jo starte med at læse mere på internettet,” opfordrer Nanna Marcher.