De senere år er flere og flere af de studerende på nogle af de få uddannelser på området kommet med spilområdet som hovedinteresse, siger Lars Krogh, underviser på en af uddannelserne i Danmark, og tilføjer, at markedet er blevet væsentligt større i Danmark, og de unge har fingeren på pulsen. ”En uddannelse inden for 3D og animation m.m. er i høj grad en blanding af undervisning, produktioner og praktik på sidste semester, som giver en vigtig produktionserfaring, som er afgørende, når de studerende skal ud at finde job,” fortæller han.

Kommende kolleger og chefer underviser

Underviserne på uddannelserne er folk fra branchen både fra ind- og udland, hvoraf mange bliver de studerendes kommende kolleger eller chefer, og det giver en nær kontakt til og forståelse for branchen for de studerende, siger Lars Krogh. ”Det giver de første kontakter til branchen, og der er ingen, som går ud af uddannelsen og skal lave noget helt alene. Det kræver, at man kan samarbejde med andre, så det er vigtigt at øve sig på, mens man studerer,” forklarer han og understreger, at næsten alle får en praktikplads.

Mange projektansættelser for nyuddannede

Ansættelserne for de nyuddannede minder, ifølge Lars Krogh, lidt om ansættelsen for skuespillere. Der er ofte tale om projektansættelser på reklamefilm, tv-serier eller udviklingen af et spil, siger han. Lars Krogh forklarer, at der er mange unge i tyverne på uddannelserne, men man har set eksempler på studerende mellem 18 og 52 år. ”Folk kommer med mange forskellige baggrunde. Mange kommer efter en ungdomsuddannelse, men det er ikke et krav. Under alle omstændigheder skal man igennem en optagelsesprøve,” understreger han.