Sponsoreret af Viborg Gymnasium & HF
Vil du vide mere om uddannelsen?

Har vi vækket din interesse for Visuel HF på Viborg Gymnasium & HF og The Animation Workshop? Læs mere om uddannelserne  og tjek datoerne for åbent hus-arrangementer:

Mere information på www.visuelhf.dk

Da Tanja Stephansen går i 9. klasse er hun håbløst skoletræt. Hun har brug for at lave noget andet end helt almindelig skolegang – men drømmer samtidig om en gymnasial uddannelse. Kombinationen fandt Tanja i Visuel HF på Viborg Gymnasium & HF, hvor hun dimitterede fra i 2012. Selvom hun i dag læser Psykologi i Aarhus og ikke, som mange elever fra Visuel HF, har lagt sig i et kreativt karrierespor, giver uddannelsen et fundament for en kreativt formidlende tankegang, hun kan bruge både på sit nuværende studie og i et fremtidigt arbejdsliv som psykolog.

Visuel HF er en 3-årig uddannelse opdelt i en 2-årig HF-uddannelse og en 1-årig visuel grunduddannelse. Forløbene blandes i omlagte uger med eksempelvis 5 ugers almindelige HF-fag på Viborg Gymnasium & HF efterfulgt af visuelle forløb på 3 uger på The Animation Workshop. Underviserne på de 2 skoler er i tæt dialog for at sikre fagligt samarbejde, der øger synergien for uddannelsen  og betyder, at 2+2 kan blive 5, når det gælder læringen.

Hvilken type kreativ er du? Test nederst i artiklen

Visuelle tankegang ind i den almindelige undervisning

”Jeg synes, det har stor betydning, at der kommer et visuelt aspekt ind i den generelle undervisning. Det handler ikke om, at vi skal sidde og tegne alting. Det er en kreativ proces og en metode til problemløsning, som får en helt anden karakter. Det har været en kæmpe hjælp at kunne gennemskue, hvordan noget kan blive lettere forståeligt og fordøjeligt. Særligt, når det handler om tungt teoretisk stof, som nogle ting på gymnasieniveau kan være. Du lærer, hvordan du kan gøre det lettere for dig selv at forstå information, og hvordan du bedst kan formidle den videre til andre,” forklarer Tanja.

Det betyder meget, at det skolemæssigt faglige og det kreative visuelle kan bløde over i hinanden.

Hun mener, det har en givende effekt, at der gennem forløbsstrukturen med skift mellem almindelig undervisning og visuelle emner, gives pauser fra det tunge stof, der jo kommer, når du er på skolebænken. ”Det betyder meget, at det skolemæssigt faglige og det kreative visuelle kan bløde over i hinanden. Men også uddannelsens struktur med forløb, hvor du over de 3 år arbejder meget projektorienteret, har været vildt givende. Så kan du gå all in på et projekt i 5 uger for derefter at komme i gang med noget helt andet, der giver et pusterum.”

Værktøjer fra Visuel HF tages med i den videre færd

Det visuelle og kreative fylder ikke så meget for Tanja lige nu, hvor hun læser psykologi på universitetet. Men hun er sikker på, at kreativ tænkning er noget, man også kan bruge andre steder.

”Den måde, vi arbejder med problemløsning i en proces, hvor der i sidste ende skal komme et produkt ud af det - det kan være noget som en bacheloropgave - er et redskab, som er rigtigt fedt at have med sig senere. Den der perfektionisme, man virkelig udfordrer på visuel HF, er værdifuldt, fordi det kan bruges til at være kritisk over for dit eget arbejde. Du lærer, at dit arbejde måske kan formidles på en anden måde, end du lige regnede med. Det synes jeg, jeg bruger i min hverdag,” siger hun og fortsætter.

Du lærer, at dit arbejde måske kan formidles på en anden måde, end du lige regnede med.

”På mit studie bruger jeg også kreativiteten fra Visuel HF til at tænke anderledes på det stof, jeg sidder med. Jeg er ikke komplet blind for, at der kan være en anden måde at gøre tingene på, og det fungerer rigtig godt både problemløsningsmæssigt og formidlingsmæssigt. Visuel HF giver mig en anden tilgang til det arbejde, jeg skal ud og lave. Jeg skal være psykolog, og jeg håber, jeg skal ud og hjælpe mennesker. Jeg er blevet bevidst om, at menneskers historier og fortællinger fylder rigtig meget i det psykologiske felt, og jeg synes, der er nogle helt unikke perspektiver, jeg har fået med mig fra min HF-uddannelse, som jeg ved, jeg kommer til at bruge ude på den anden side – efter min studietid.”