Home » Folkeskole » Fysisk aktivitet hjælper skoleeleverne til bedre indlæring og topkarakterer
Indlæring

Fysisk aktivitet hjælper skoleeleverne til bedre indlæring og topkarakterer

Børn shipper i skolegården
Børn shipper i skolegården
Foto: Getty Images

For bare 20 år siden herskede mantraet ”Sid stille og hør efter” i landets klasselokaler. I dag peger alle undersøgelser på, at fysisk aktivitet i skoletimerne gør det lettere og sjovere at lære.

Indlæring gennem fysisk aktivitet

Stillesiddende undervisning i klasselokalet skal være en saga blot. Det er beskeden fra Lars Elbæk, der er lektor og forskningsleder på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Han har i mange år arbejdet med sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring, og selvom der er kommet mere bevægelse ind i undervisningen på de danske folkeskoler, så er der stadig afgørende, at vi som samfund prøver at komme den stillesiddende hverdag til livs, fortæller han. ”Fysisk aktivitet fremmer vores evne til at tænke, tage beslutninger, holde fokus og være kreative. Derfor vil mange opleve, at det går meget bedre til eksamen, hvis man tager en lille luntetur eller en rask gåtur lige inden. Det er med til at tilføre friske næringsstoffer og ilt til hjernen, og derved undgår man den følelse af, at hjernen lukker ned, når man bare sidder stille, og forsøger at koncentrere sig,” lyder beskeden.

Fremmedsprog igennem leg

Udover at fysisk aktivitet rent fysiologisk påvirker eleverne positivt, så er der faktisk også andre grunde til, at bevægelse og handling skal udbredes endnu mere på de danske uddannelsesinstitutioner, mener Lars Elbæk. ”En aktiv hverdag betyder, at man har lettere ved at lægge bånd på sig selv, og opføre sig ordentligt. Vi kender alle sammen nogen, der ikke kan vente på, at det bliver deres tur til at snakke. Der kan lidt fysisk aktivitet i timer eller pauser hjælpe eleverne til at udskyde egne behov, og lade andre klassekammerater komme til,” fortæller han.

En forudsætning for at tilegne ny viden

Derudover lærer vi også bedre, når bøger og stillesiddende opgaver suppleres med aktion, siger Lars Elbæk. ”Det kan godt lade sig gøre, at lære gennem gentagen repetition, men det er meget lettere at tilegne sig ny viden, hvis læringen er koblet til en fysisk handling. Et godt eksempel er mindre børn, der flytter til et nyt land. Når de leger købmand med nabopigen, så bliver det nye sprog langt mere håndgribeligt for barnet, fordi de ikke bare lærer, men gør sproget. Det er altså samspillet mellem fysisk aktivitet og læring, der giver os de bedste forudsætninger for at tilegne os ny viden.”

Svar med vip på stolen

På Institut for Idræt og Biomekanik har Lars Elbæk og resten af kollegerne også været med til at udvikle verdens første interaktive læringsmøbel. Resultatet er blevet en trapezformet skammel af en slags hård flamingo, der i allerhøjeste grad gør op med de tidligere skolepulter, der nærmest fikserede eleverne, fortæller Lars Elbæk. ”Tidligere blev det forventet af en skoleelev, at man sad stille og passede sig selv. Al forskning peger imidlertid på, at det er den stikmodsatte adfærd, der er opskriften på et godt læringsmiljø. Derfor har vi udviklet en stol, der opfordrer til at ændre den stillesiddende adfærd, der er så udbredt i dag. Der er både en høj, en lav, en skrå og en buet siddeflade, og det gør det også muligt at vippe på den fra side til side,” fortæller han.

Stolen inddrages i undervisningen

Udover at skamlen er lidt af en genistreg indenfor siddekomfort, er der også lagt stor vægt på, at møblet kan bruges interaktivt og kreativt i undervisningen, påpeger Lars Elbæk. ”Der er installeret et accelerometer i stolen, som åbner en masse spændende døre for, at inddrage den i undervisningen. Det kan for eksempel være en quiz, hvor alle elever, der tror ét svar er rigtigt skal vippe til den ene side, mens de der tror, et andet svar er korrekt skal vippe den modsatte vej. Alle skamlerne er nemlig sluttet til et smartboard, en computer eller en tablet, der registrerer, hvordan man bevæger sin stol, så man kan inddrage mange forskellige aktive og kreative opgaver i løbet af skoledagen.”

Next article